|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نقش مردم و رسانه‌ها در مدیریت منابع آب بی بدیل است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: مدیریت منابع آب اگر به بهره برداران سپرده شود در مدیریت بهینه این منابع بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: مدیریت منابع آب اگر به بهره برداران سپرده شود در مدیریت بهینه این منابع بیشترین تاثیر را خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی مهندس "علیرضا عامری" در آستانه هفته ترویج صرفه جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران تاکید کرد: اطلاع رسانی در این زمینه و نقش رسانه‌ها در زمینه سازی برای انتقال تصدیگری مدیریت منابع آب به بهره برداران بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: ماموریت و وظایف شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در استحصال، حفاظت و انتقال منابع آب خلاصه می شود و چشم انداز 20 ساله اهداف و برنامه‌های این شرکت در میان مدت و بلند مدت مشخص شده است.
او اظهار داشت: حفاظت از منابع آب برای این شرکت بسیار مهم است به همین دلیل به مدیریت بهره برداری از منابع آب باید بیشتر پرداخته شود و دیدگاهها در این زمینه باید توسعه یابد.
به گفته وی بر اساس آمارها و میانگین دراز مدت، مقدار منابع آب تجدید پذیر استان دو میلیارد و 420 میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و 630 میلیون متر مکعب از این مقدار آبهای سطحی و بقیه آبهای زیرزمینی استان را تشکیل می دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هشدار داد: روند مداوم کاهش مقدار بارندگی در استان طی سالهای اخیر خطر کمبود آب و ضرورت عزم همگانی برای کاهش مصرف و مصرف بهینه آب را بیش از پیش بر همه گوشزد می کند.
مهندس عامری اعلام کرد: در سال آبی جاری تاکنون 233 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال 10 درصد و در مقایسه با مدت مشابه دراز مدت هشت درصد کاهش یافته است.
به گفته او ذخایر سدهای استان نیز در سال جاری در مقایسه با زمان مشابه پارسال کاهش یافته است و اکنون سدهای استان در مجموع 104 میلیون متر مکعب ذخیره آب دارند که این رقم در پایان خرداد ماه پارسال 113 میلیون متر مکعب بوده است.

طرحهای آبرسانی به شهرهای بزرگ استان
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در مورد طرحهای آبرسانی به شهرهای بزرگ استان اعلام کرد: طرح آبرسانی به شیروان پارسال به بهره برداری رسید و طرحهای آبرسانی به بجنورد ، اسفراین و گرمه جاجرم نیز به سرعت در حال انجام است.
مهندس عامری در مورد طرح آبرسانی شیرین دره گفت: تا کنون 460 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح هزینه شده و با وجود این که این مبلغ حدود نیمی از کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح است اما کل طرح 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: براي اجراي طرح آبرسانی به بجنورد در مجموع 800 ميليارد ريال اعتبار هزينه خواهد شد و در صورت تحقق اعتبارات پیش بینی شده برای این طرح در سال جاری، طرح در شهریور ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.
به گفته او اختلاف ارتفاع پمپاژ آب از سد شیرین‌دره تا شهر بجنورد 740 متر و طول مسير خط انتقال آب از سد شيرين دره به بجنورد 48 كيلومتر است و با بهره برداری از طرح سالانه 20 میلیون و 500 هزار متر مکعب آب به شهر بجنورد و برخی روستاهای اطراف مسیر خط انتقال منتقل خواهد شد.
او افزود: طرح آبرسانی به شهر اسفراین نیز تا کنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد. وی طول مسیر خط انتقال آب در این طرح را حدود 16 کیلومتر اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح و انتقال و تصفیه سالانه10 میلیون متر مکعب از سد اسفراین به تصفیه‌خانه ومخازن 2500 و 10 هزار مترمکعبی، نیاز آب شهری و روستاهای مسیر طرح تا سال 1415 تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی پیشرفت فیزیکی طرح آبرسانی به شهرهای گرمه وجاجرم را نیز 60 درصد اعلام کرد و افزود: این طرح نیز در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
مهندس عامری گفت: طرح آبرسانی به شهر شیروان از سد این شهرستان نیز که در سال گذشته با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسیده است یکی از موفقترین طرحهای عمرانی استان است.
او تاکید کرد: مسائلی در مورد کیفیت آب حاصل از تصفیه خانه این طرح مطرح می شود اظهار نظر کارشناسی نیست و صحت ندارد. وی افزود: برای این طرح زحمات زیادی کشیده شده است و این اظهارات از سر ناآگاهی و اغراض سیاسی مطرح می شود.
او گفت: طرح آبرسانی به شهر شیروان برای افق 1410 طراحی، اجرا و بهره برداری شده و میزان آب تحویلی از تصفیه خانه این شهر به شبکه آب شرب شیروان بیش از حد پیش بینی شده است.

شبکه‌های آبیاری و زهکشی
وی در بخش دیگری از این گفت و گو ضرورت تکمیل شبکه های آبیاری و زهکشی پایاب سدها را نیز از اولویتهای کار دولت و شورای عالی آب کشور ذکر کرد و گفت: شبکه های آبیاری و زهکشی ساخته شده در پایاب سدهای استان 158 کیلومتر متر طول دارند و این شبکه‌ها در مجموع 14 هزار هکتار زمین کشاورزی پایاب سدهای استان را به صورت توسعه زمین‌های آبی و یا بهبود آبیاری زمین‌های دیم پوشش می دهند.
مهندس عامری افزود: در پایین دست سد شیرین دره نیز حدود شش کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی برای پوشش بیش از پنج هزار هکتار از زمین‌های پایاب این سد در دست ساخت است.
وی تصریح کرد: علاوه بر این موارد حدود 125 کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی برای پوشش بیش از سه هزار هکتار از زمین‌های پایاب چهار سد جدید در دست ساخت استان ساخته خواهد شد.
او اظهار داشت: شبکه های آبیاری و زهکشی پنج سد در دست مطالعه استان نیز در مجموع بیش از یکصد کیلومتر است که حدود هشت هزار هکتار را پوشش خواهند داد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: شبکه آبیاری و زهکشی زمین‌های پایاب سد شیروان با 80 کیلومتر طول، وسیع‌ترین شبکه آبیاری در استان است که بیش از پنج هزار و 700 هکتار زمین را پوشش می دهد.
به گفته او شبکه اصلی آبیاری زمینهای پایاب سد شیروان با 92 میلیارد ریال هزینه در اوایل سال 1386 با حضور وزیر وقت نیرو به بهره‌برداری رسیده و اجرای پروژه شبکه فرعی آبیاری پایاب سد شیروان در محدوده اراضی تعاونی گلدشت خانلق نیز تاکنون 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
او پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی پروژه شبکه فرعی آبیاری پایاب سد اسفراین در محدوده روستای فرطان و کوشکی را نیز بیش از 90 درصد اعلام کرد و گفت : با اجرای شبکه فرعی آبیاری 691 هکتار از اراضی پایاب سد اسفراین که 500 هکتار آن در روستای فرطان و مابقی در روستای کوشکی است از سیستم آبیاری تحت فشار بهره مند خواهند شد.
شبکه اصلی آبیاری زمینهای پایین دست سد اسفراین نیز به طول 63 کیلومتر و با هزینه بیش از 80 میلیارد ریال در پاییز سال 1377 با حضور وزیر وقت نیرو به بهره برداری رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در مورد شبكه اصلی آبياري و زهكشي زمينهاي پاياب سد شيرين دره در شهرستان "مانه وسملقان" نیز اظهار داشت: شبکه اصلی پایاب این سد تا کنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مهندس عامری گفت: شبکه اصلی آبیاری و زهکشی زمینهای پایاب سد شیرین دره 57 کیلومتر و شبکه فرعی آن 120 کیلومتر طول دارد که پس از اجرای شبکه اصلی، ساخت شبکه فرعی نیز آغاز می شود.
او افزود: با اجراي اين طرح علاوه بر توسعه زمينهاي آبي منطقه به وسعت بيش از سه هزار هكتار، بازده آبياري زمينهاي كشاورزي در سطح كلي بيش از پنج هزار هكتار از 35 درصد به حدود 90 درصد افزايش خواهد يافت.


حفاظت از منابع آب
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع آب در مدیریت این منابع، تاکید کرد: حفاظت از منابع آب و نصب کنتورهای هوشمند آب و برق از اولویت برنامه‌های دولت است.
مهندس عامری گفت: تمام کنتورهای لازم برای چاههای برقی استان خریداری و نصب آن آغاز شده است که 850 حلقه چاه برقی استان تا پایان امسال به کنتورهای هوشمند آب و برق تجهیز خواهد شد.
وی اظهار داشت: با تحقق این امر استان خراسان شمالی اولین استان خواهد بود که تمام چاههای آن به کنتورهای هوشمند آب و برق تجهیز می شود.

پساب فاضلاب
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به خشکسالی و کمبود بارندگی، استفاده از پساب تصفیه خانه های فاضلاب استان را فرصتی کمیاب خواند وگفت: این پسابها در صورت تصفیه صحیح می تواند علاوه بر کشاورزی برای تغذیه آبخوانهای زیرزمینی و پایداری لایه های زمین استفاده شود.
مهندس عامری افزود: بخشی از پساب تصفیه خانه فاضلاب بجنورد برای توسعه فضای سبز این شهر مورد استفاده قرار گیرد و در صورت طی مراحل لازم برای بعضی مصارف کشاورزی و واگذاری به سرمایه گذاران نیز قابل استفاده خواهد بود.
او گفت: در شهر اسفراین نیز خط انتقال پساب برای آبیاری بخشی از زمینهای کشاورزی روستاهای پایین دست در دست اجرا است.

 

کد خبر: 138
  تاریخ خبر : 30 خرداد 1390
 2012
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 28
  • بیشترین بازدید همزمان : 462
  • بازدید امروز : 130
  • بازدید دیروز : 4,953
  • کل بازدید : 5,124,219
  • آخرین به روزرسانی : 30 فروردین 1403 10:04:26
  • شناسه IP شما : 3.17.186.218

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی ، بلوار استقلال ، روبروی بوستان شهر
  • کدپستی : 9415644891
  • تلفن : 2-32263281-058
  • فاکس : 32263280-058
  • پست الکترونیکی : info[at]nkhrw.ir
  • پیامک : 30006883
  • تلفن گویا :