|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیریت منابع آب خراسان شمالی در آستانه تحول بزرگ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اعلام کرد: مدیریت منابع آب این استان در آستانه تحول بزرگی است و تلاش چندساله کارکنان و مدیران این شرکت برای تحقق اهداف چندین طرح بزرگ آبرسانی و سدسازی و شبکه‌های آبیاری به بار نشسته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی مهندس "علیرضا عامری" گفت: سه طرح بزرگ آبرسانی به شهرهای مهم استان شامل دهها کیلومتر خط انتقال، تصفیه‌خانه‌های مدرن آب شرب، مخازن ذخیره آب و ایستگاههای قدرتمند پمپاژ آب به همراه یک سد و کیلومترها شبکه آبیاری و زهکشی آماده بهره برداری است.
او افزود: کلنگ طرحهایی که شش سال پیش همزمان با نوپایی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، به پشتوانه همت کارکنان جوان این شرکت یک یک به زمین می‌خورد پس از ماهها و سالها تلاش شبانه‌روزی، اکنون هر یک به سامانه‌ای تبدیل شده است که میلیونها متر مکعب آب را از سدهای بزرگ استان به وسیله بیش از 130 کیلومتر خط انتقال به تصفیه‌خانه‌های مدرن آب شرب و سپس شبکه‌های آبرسانی شهرهای مهم استان منتقل می‌کنند.
وی گفت: طرح بزرگ آبرسانی به شیروان پیشگام این طرحها بود که در سال 1389 به یمن سفر هیئت دولت به بهره‌برداری رسید و اکنون سه طرح بزرگ آبرسانی شامل طرحهای آبرسانی به شهرهای بجنورد از سد شیرین‌دره، آبرسانی به شهر اسفراین از سد اسفراین و آبرسانی به شهرهای گرمه و جاجرم نیز آماده بهره برداری است.
او تصریح کرد: سد گلول در ارتفاعات سخت گذر شمال شهرستان شیروان پس از پنج سال تلاش ساخته و آماده بهره‌برداری شده و مراحل ساخت دو سد دیگر نیز در استان به سرعت در حال اجرا است.
به گفته مهندس عامری، در بخش شبکه‌های آبیاری نیز، شبکه اصلی آبیاری و زهکشی پایاب سد شیرین دره و بخش عمده‌ای از شبکه فرعی آن و همچنین شبکه فرعی آبیاری پایاب سدهای اسفراین و شیروان نیز ساخته و آماده بهره‌برداری شده است.

طرحهای بزرگ آبرسانی استان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: تاکنون آب آشامیدنی تمامی شهرهای بزرگ استان خراسان شمالی از منابع زیرزمینی تامین می‌شد که با توجه به کاهش سطح آب زیرزمینی دشت‌های مهم این استان و کیفیت نامطلوب برای آشامیدن، تامین آب شهرهای بجنورد،‌ اسفراین و شیروان از منابع سطحی به عنوان یکی از اهداف مهم ساخت سدهای شیرین‌دره، شیروان و اسفراین در دستور کار قرار گرفت و اکنون به همت کارکنان و مدیران شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی این امر محقق شده است.
مهندس عامری اظهار داشت: طرح آبرسانی به شهر بجنورد از سد شیرین دره شامل بیش از 50 کیلومتر خط انتقال، تصفیه خانه مدرن آب شرب، بیش از 40 هزار متر مکعب مخازن ذخیره آب، چهار ایستگاه پمپاژ و ظرفیت انتقال 20 میلیون و 500 هزار متر مکعب آب در سال را دارد. برای این طرح در مجموع یکهزار و 250 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
او افزود: دو طرح آبرسانی به شهرهای شیروان و اسفراین از دو سد شیروان و اسفراین نیز هر یک به ترتیب 11 و 16 کیلومتر خط انتقال، هر کدام یک تصفیه خانه مجهز آب شرب، در مجموع بیش از 20 هزار متر مکعب مخازن ذخیره آب و هر یک ظرفیت انتقال سالانه 10 میلیون متر مکعب آب را دارند. برای این دو طرح نیز در مجموع 374 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
به گفته وی، طرح آبرسانی به شهرهای گرمه و جاجرم هم با 72 کیلومتر خط انتقال، ظرفیت انتقال پنج میلیون متر مکعب آب را در سال دارد.
وی اعلام کرد: در طرحهای آبرسانی استان در مجموع بیش از 132 کیلومتر خط انتقال، 45 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب، سه تصفیه خانه بزرگ و چندین ایستگاه پمپاژ قوی ساخته شده است.
او گفت: طرحهای آبرسانی به شهرهای آشخانه، فاروج و راز نیز با ظرفیت انتقال سالانه بیش از هشت میلیون متر مکعب آب و 51 کیلومتر خط انتقال از طرحهای در دست مطالعه این شرکت است.
 

سد سازی و مهار آبهای سطحی
مهندس عامری اظهار داشت: تا سال 1384 در استان خراسان شمالی پنج سد ساخته شد که توان تنظیم 10 درصد آبهای سطحی استان یعنی حدود 163 میلیون متر مکعب آب در سال را دارند.
وی افزود: برای افزایش توان تنظیم آبهای سطحی خرسان شمالی و مهار این آبها، شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از سال 1384 به این سو مطالعه و دریافت ردیف اجرایی سدهای جدید را در دستور کار خود قرار داد.
او خاطرنشان کرد: در این مدت علاوه بر ساخت سد گلول شیروان با هزینه 220 میلیارد ریال اعتبار، کار اجرایی دو سد جدید نیز به حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و سه سد جدید دیگر نیز وارده مرحله اجرایی شده است که با بهره‌برداری از این سدها توان تنظیم آبهای سطحی در خراسان شمالی در مجموع به 200 میلیون متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، علاوه بر این موارد، ساخت دوسد دیگر نیز در حال مطالعه است و با اجرای این طرحها در مجموع توان تنظیم آبهای سطحی استان توسط سدهای استان به بیش از 250 میلیون مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.
 

شبکه‌های آبیاری و زهکشی
مهندس عامری طول شبکه های آبیاری و زهکشی ساخته شده در پایاب سدهای در حال بهره‌برداری استان را 158 هزار متر اعلام کرد و افزود: این شبکه ها در مجموع 18 هزار هکتار زمین کشاورزی پایاب سدهای استان را به صورت توسعه زمینهای آبی و یا بهبود آبیاری زمینهای دیم پوشش می دهند.
او گفت: شبکه آبیاری و زهکشی زمینهای پایاب سد شیروان با 80 کیلومتر طول، وسیعترین شبکه آبیاری در استان است که بیش از پنج هزار و 700 هکتار زمین را پوشش می دهد. وی افزود: حدود 58 کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی نیز برای پوشش بیش از پنج هزار و 257 هکتار از زمینهای پایاب سد شیرین دره آماده بهره برداری شده است.
او اظهار داشت:‌ علاوه بر این موارد حدود 125 کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی برای پوشش بیش از سه هزار هکتار از زمینهای پایاب چهار سد جدید که در استان در دست ساخت است ساخته می شود خواهد شد. وی طول شبکه های آبیاری و زهکشی سدهای در دست مطالعه استان را بیش از یکصد کیلومتر و وسعت زمینهای زیر پوشش این شبکه ها را حدود هشت هزار هکتار اعلام کرد.
وی میانگین بارندگی در خراسان شمالی را 294 میلیمتر و سرانه آب در این استان را سه هزار متر مکعب در سال ذکر کرد. او گفت: این رقمها در کشور به ترتیب 251 میلیمتر و حدود دو هزار متر مکعب است. به گفته او، حجم منابع آب تجدیدپذیر استان دو میلیارد و 420 میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و 630 میلیون متر مکعب از این مقدار آبهای سطحی استان را تشکیل می‌دهد و 790 میلیون متر مکعب نیز آبخوانهای زیر زمینی را تغذیه می کند. این استان 838 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از 50 درصد آن در شهرها ساکن هستند.
 

کد خبر: 276
  تاریخ خبر : 22 خرداد 1392
 1837
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 30
  • بیشترین بازدید همزمان : 462
  • بازدید امروز : 1,067
  • بازدید دیروز : 3,995
  • کل بازدید : 5,115,914
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 08:18:22
  • شناسه IP شما : 52.14.224.197

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی ، بلوار استقلال ، روبروی بوستان شهر
  • کدپستی : 9415644891
  • تلفن : 2-32263281-058
  • فاکس : 32263280-058
  • پست الکترونیکی : info[at]nkhrw.ir
  • پیامک : 30006883
  • تلفن گویا :