|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

عملیات اجرایی سد مخزنی بش قارداش در بجنورد آغاز شد

استاندار خراسان شمالی ساخت سد بش قارداش در شهرستان بجنورد را یکی از ابزارهای توسعه این استان خواند و خواستار تعامل مسوولان برای پیشبرد سریع برنامه و بهره برداری از آن شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی مهندس "محمود احمدی بیغش" در آیین آغاز عملیات اجرایی سد مخزنی بش قارداش گفت: توسعه هر منطقه مستلزم وجود سرمایه و همت و اراده در آن منطقه است. او تصریح کرد: خوشبختانه استان خراسان شمالی از سرمایه لازم در تمامی ابعاد آن بویژه در بعد معنوی برخوردار است.
وی از شهدای خراسان شمالی به عنوان هویت، ارزش و سرمایه معنوی این استان یاد کرد و گفت: روستای چخماخلو با 900 نفر جمعیت و 33 شهید به عنوان دارالشهدای استان بزرگترین سرمایه خراسان شمالی است. او از مردم بی توقع خراسان شمالی به عنوان یکی دیگر از سرمایه های استان یاد کرد و گفت: مردم خوب این استان با مناعت طبعی که دارند در کشور خوبترند.
استاندار خراسان شمالی وجود منابع خدادادی و طبیعی در استان را از دیگر سرمایه‌های این استان برشمرد و تاکید کرد بهره‌برداری از این منابع مستلزم همت و اراده مسوولان است. احمدی بیغش اجرای طرحهای مدیریت منابع آب در استان را در راستای توسعه استان ذکر کرد وگفت: ساخت سد بش‌قارداش موجب توسعه این منطقه گردشگری و جذب گردشگران بیشتر به این منطقه شناخته شده فرامنطقه‌ای خواهد شد.
امام جمعه بجنورد نیز در این آیین با اشاره به اهمیت آب در حیات موجودات، گفت: دین اسلام برای آب حرمت قایل است و اهتمام ویژه‌ای برای حفظ آن دارد به همین دلیل نیز آب را جزو مشترکات می داند، یعنی متعلق به یک نقر یا قوم یا ملت نیست، متعلق به همه است. حجت الاسلام "ابوالقاسم یعقوبی" مسئولیت مدیریت آب را مسئولیت خطیر و حیاتی ذکر کرد و گفت: حساسیت این کار ایجاب می کند که مدیریت همه جانبه و سودمندی برای مدیریت و توسعه بهره‌برداری از آب اعمال شود.
امام جمعه بجنورد کارهای انجام شده برای خدمات رسانی به مردم را در چند دهه اخیر بسیار ارزنده و از برکات نظام جمهوری اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد که با ایجاد سد بش قارداش گامهای بلندی برای توسعه این منطقه برداشته شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: طرح سد مخزنی بش قارداش شامل یک بند انحرافی، یک ایستگاه پمپاژ و خط انتقال است.
مهندس "علیرضا عامری" اعتبار مورد نیاز برای اجرای این سد را 200 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: طول تاج آن 412 متر و عرض تاج 8 متر می باشد و توان تنظیم یک میلیون 840 هزار متر مکعب آب را دارد.
اوگفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است وبا هدف تامین و گردش آب در تفرجگاه بش قارداش ، تامین آب مورد نیاز فضای سبز تفرجگاه ، تامین آب بخشی از زمین های کشاورزی پایین دست ، ایجاد و کسترش ورزشهای آبی و افزایش جذابیتهای طبیعی پارک توریستی بش قارداش ساخته می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در بخش دیگر سخنانش افزود: مدیریت منابع آب خراسان شمالی اکنون تحولی بزرگ یافته و تلاش چندساله کارکنان و مدیران این شرکت برای تحقق اهداف مهار آبهای سطحی و زیرزمینی به بار نشسته است.
مهندس عامری گفت: تا یکی دوسال اخیر آب آشامیدنی تمامی شهرهای بزرگ استان خراسان شمالی از منابع زیرزمینی تامین می‌شد که با توجه به کاهش سطح آب زیرزمینی دشت‌های مهم این استان و کیفیت نامطلوب آن برای آشامیدن، تامین آب شهرهای بجنورد،‌ اسفراین، شیروان ، گرمه و جاجرم از منابع سطحی به عنوان یکی از اهداف مهم ساخت سدهای شیرین‌دره، شیروان و اسفراین از سال 1384 به این سو در دستور کار قرار گرفت و اکنون به همت کارکنان و مدیران شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی و اجرای طرحهای مطالعاتی، این امر محقق شده است.
او افزود: چهار طرح بزرگ آبرسانی به شهرهای مهم استان شامل دهها کیلومتر خط انتقال، تصفیه‌خانه‌های مدرن آب شرب، مخازن ذخیره آب و ایستگاههای قدرتمند پمپاژ آب اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است و هر یک میلیونها متر مکعب آب آشامیدنی را از سدهای بزرگ استان به وسیله بیش از 130 کیلومتر خط انتقال به تصفیه‌خانه‌های مدرن آب شرب منتقل و با کیفیت مطلوب به شهرهای استان می‌رسانند.
وی گفت: تا سال 1384 در استان خراسان شمالی پنج سد ساخته شد که توان تنظیم 10 درصد آبهای سطحی استان یعنی حدود 163 میلیون متر مکعب آب در سال را دارند. برای افزایش توان تنظیم آبهای سطحی خراسان شمالی و مهار این آبها، شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از سال 1384 به این سو مطالعه و دریافت ردیف اجرایی سدهای جدید را در دستور کار خود قرار داد.
او تصریح کرد: در این مدت علاوه بر ساخت سد گلول شیروان با هزینه 220 میلیارد ریال اعتبار، کار اجرایی دو سد جدید نیز به بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و سه سد جدید دیگر نیز وارد مرحله اجرایی شده است که با بهره‌برداری از این سدها توان تنظیم آبهای سطحی در خراسان شمالی در مجموع به 200 میلیون متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت.
به گفته وی علاوه بر این موارد، ساخت دو سد دیگر نیز در حال مطالعه است و با اجرای این طرحها در مجموع توان تنظیم آبهای سطحی استان توسط سدهای استان به حدود 240 میلیون مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اظهار داشت: شبکه های آبیاری ساخته شده در پایاب سدهای در حال بهره‌برداری استان 158 هزار متر طول دارد . این شبکه ها در مجموع 18 هزار هکتار زمین کشاورزی پایاب سدهای استان را به صورت توسعه زمینهای آبی و یا بهبود آبیاری زمینهای دیم پوشش می دهند.
مهندس عامری گفت: شبکه آبیاری زمینهای پایاب سد شیروان با 80 کیلومتر طول، وسیعترین شبکه آبیاری در استان است که بیش از پنج هزار و 700 هکتار زمین را پوشش می دهد. حدود 58 کیلومتر شبکه آبیاری نیز برای پوشش بیش از پنج هزار و 200 هکتار از زمینهای پایاب سد شیرین دره در دست ساخت است که شبکه مورد نیاز برای آبیاری 525 هکتار به بهره برداری رسیده است. علاوه بر این موارد حدود 125 کیلومتر شبکه آبیاری برای پوشش بیش از سه هزار هکتار از زمینهای پایاب چهار سد جدید که در استان در دست ساخت است ساخته خواهد شد.
او تصریح کرد: در بخش منابع آب زیرزمینی نیز برای مدیریت بهینه منابع آب زیرزمینی از طریق کنترل برداشت از این منابع و توقف کاهش سطح آب مخازن زیرزمینی دشتهای استان، یکهزار و 127 حلقه چاه آب با اعتباری معادل 40 میلیارد ریال به شمارشگرهای هوشمند آب و برق تجهیز شده است. در این طرح 100 درصد چاههای کشاورزی برقی استان به شمارشگرهای هوشمند آب و برق تجهیز شده است.
به گفته او توقف روند رو به کاهش سطح آب زیرزمینی در دشت اسفراین از نخستین اثرات نصب این شمارشگرها بر چاههای کشاورزی استان است. نصب شمارشگرهای هوشمند آب و برق و کنترل برداشتهای غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی در دشت اسفراین، افت سطح آب زیرزمینی در این دشت را که سالانه یک متر پایین تر می رفت، متوقف کرده است.

 

کد خبر: 295
  تاریخ خبر : 14 شهریور 1392
 2149
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 23
  • بیشترین بازدید همزمان : 462
  • بازدید امروز : 3,470
  • بازدید دیروز : 9,838
  • کل بازدید : 4,993,924
  • آخرین به روزرسانی : 8 فروردین 1403 09:55:57
  • شناسه IP شما : 54.81.157.133

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی ، بلوار استقلال ، روبروی بوستان شهر
  • کدپستی : 9415644891
  • تلفن : 2-32263281-058
  • فاکس : 32263280-058
  • پست الکترونیکی : info[at]nkhrw.ir
  • پیامک : 30006883
  • تلفن گویا :