|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیریت بحران آب در خراسان شمالی نیازمند برنامه‌ و عزم عمومی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی بر ضرورت انگیزش عزم عمومی به عنوان پشتوانه برنامه‌های اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی برای مدیریت بحران و گذر از شرایط کنونی تاکید کرد.

به گزارش اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی مهندس «کاظم طاهریان» در نخستین نشست شورای هماهنگی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی منابع راهبردی آب این استان، افزایش آگاهی و مشارکت همگانی را به عنوان یکی از ارکان بنیادی برای پیشگیری از اضافه‌برداشت و برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب  در استان ذکر کرد.

او تصریح کرد: تجربه ثابت کرده است که هیچ برنامه و کار اجرایی را بدون در نظر گرفتن خواست مردم، نمی‌توان انجام داد و شورای هماهنگی اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی منابع راهبردی آب استان نیز به همین دلیل تشکیل شده است.

وی افزود: سه عامل کلیدی تولید دانش و آگاهی مطلوب، پشتوانه ارزشی و فرهنگی و همچنین انگیزش عمومی، به عنوان سه رکن اصلی موفقیت در آگاهی و جلب مشارکت عمومی برای فرهنگ سازی عمومی در زمینه مدیریت مصرف آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی توضیح داد: دانشگاهها و مراکز علمی، شورای سیاستگذاری ائمه محترم جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و وسایل ارتباط جمعی به همراه نیروی مقاومت بسیج، به ترتیب می‌توانند نقش بنیادی را در تولید دانش و پیام مطلوب، تامین پشتوانه ارزشی در انگیزش عمومی و جلب مشارکت مردم داشته باشند.

مهندس طاهریان گفت: این شرکت برنامه‌های مفصلی در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی پیش بینی کرده است که به یاری خدا با همکاری دستگاههای یاد شده اجرا خواهد شد اما تولید دانش مطلوب و مناسب برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، اساس کار درست است که امیدواریم این کار توسط دانشگاهها و مراکز علمی معتبر استان انجام شود.

وی با اشاره به پروژه‌های 12 گانه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب گفت: در مهمترین محورهای این طرح، بر پرکردن چاههای غیرمجاز و مهار اضافه برداشت‌ از چاههای مجاز تاکید شده است که فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی عمومی لازمه تحقق این اهداف است.

او اهداف اصلی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب را جبران کسری مخزن 100 میلیون متر مکعبی منابع آب زیرزمینی استان طی برنامه پنج ساله، مهار برداشتهای غیرمجاز و اضافه برداشت‌ها از طریق سیاست‌های حمایتی و تشویقی  و اصلاح مجوزهای بهره‌برداری در دشتهای بحرانی و ممنوع، وتخصیص پساب تصفیه شده فاضلاب برای مصارف جدید اعلام کرد.

مدیر کل صدا و سیمای خراسان شمالی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد،  معاون دانشگاه بجنورد، جانشین فرمانده سپاه جوادالائمه خراسان شمالی، معاون مدیر کل آموزش و پرورش، و نمایندگان شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و تبلیغات اسلامی که در این نشست حضور داشتند آمادگی این سازمانها و دستگاهها را برای همکاری جدی اعلام کردند و خواستار اجرای برنامه‌های عملیاتی برای مهار برداشتهای بی رویه از منابع آب شدند.

احمد مهدوی مدیرکل صدا و سیمای خراسان شمالی خواستار هماهنگی و پرهیز از تناقض در گفتار و رفتار مسئولان شد و گفت: مردم همواره در صحنه هستند اما مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی هماهنگی لازم را ندارند.

سرهنگ علی‌آبادی، جانشین فرمانده سپاه جوادالائمه خراسان شمالی نیز گفت: جامعه هدف نیروی مقاومت بسیج در استان تا 340 هزار نفر را زیر پوشش دارد و با برنامه‌های اجرایی مدون می‌توان این پوشش را گسترش داد و با مدیریت آب، زیربنای اقتصاد مقاومتی را نیز تامین کرد.

دکتر فیروزنیا، رییس دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد ضمن اعلام آمادگی این مرکز برای برگزاری نشستهای تخصصی و پژوهشی در زمینه مدیریت بحران آب، خواستار اعلام نیازهای پژوهشی شرکت آب منطقه‌ای به این مرکز شد.

دکتر اکبری معاون دانشگاه بجنورد نیز با اشاره به نیازهای آبی استان از تقاضای این دانشگاه برای برقراری دوره دکتری مدیریت منابع آب و سازه‌های هیدرولیکی خبر داد و گفت:‌ تخریب مراتع و جنگلها و خشکیدن منابع آب استان در 50 سال اخیر، نشان از فقدان مدیریت بلند مدت منابع آب و خاک دارد.

عبدالله رحیمی معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی ضمن اعلام وجود زمینه لازم برای همکاری گفت: علاوه بر دانش آموزان جامعه هدف در طرحهای اطلاع رسانی آب، بخشهای آموزش ضمن خدمت و دانش افزایی فرهنگیان نیز زمینه مناسب برای اشاعه فرهنگ مصرف آب را دارند.

حجت الاسلام شیرمحمدیان نماینده اداره کل تبلیغات اسلامی نیز گفت: مشکل فرهنگ سازی در زمینه آب وجود ندارد و  مشکل ابزاری و فقدان ابزار فنی برای مدیریت مصرف آب و انرژی و فقدان برنامه‌ جایگزین برای کشاورزان در جامعه بیشتر به چشم می‌رسد.

حجت الاسلام یزدانی نماینده دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در این نشست ضمن تاکید بر اولویت کار اجرایی در این زمینه به قیمت پایین آب اشاره کرد و گفت: قیمت پایین انرژی و قیمت بالای لوازم کاهنده مصرف انرژی نظیر شیشه‌های دوجداره و وسایل نوین آبیاری، مانع اصلی مدیریت مصرف انرژی است و به حمایت جدی دولت نیاز دارد.

کد خبر: 441
  تاریخ خبر : 24 آبان 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 24 آبان 1394
 مدیر روابط عمومی
 1946
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 38
  • بیشترین بازدید همزمان : 462
  • بازدید امروز : 1,388
  • بازدید دیروز : 4,843
  • کل بازدید : 4,996,685
  • آخرین به روزرسانی : 8 فروردین 1403 09:55:57
  • شناسه IP شما : 44.195.47.227

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی ، بلوار استقلال ، روبروی بوستان شهر
  • کدپستی : 9415644891
  • تلفن : 2-32263281-058
  • فاکس : 32263280-058
  • پست الکترونیکی : info[at]nkhrw.ir
  • پیامک : 30006883
  • تلفن گویا :