|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها، خسارت ناگزیر را به دنبال دارد

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به خسارات ناشی از سیلاب در حاشیه رودخانه شیرین دره و اترک در فروردین ماه گذشته، گفت: بخش عمده این خسارات به علت رعایت نکردن حد حریم و بستر رودخانه توسط برخی کشاورزان است.

به گزارش مدیریت روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی مهندس سید عقیل مرتضوی افزود: دبی 25 ساله رودخانه شیرین دره بر اساس بررسی انجام شده 250 متر مکعب بر ثانیه است و این شرکت نیز حدود بستر رودخانه شیرین دره را بر اساس این دبی تعیین و به مالکان حاشیه رودخانه اعلام نموده است.

وی با اشاره به عدم رعایت حد بستر رودخانه توسط برخی از کشاورزان گفت: با توجه به دبی آب رهاسازی شده از سد شیرین دره برای مدیریت سیلابهای اخیر و تجمیع آب رهاسازی شده با ورودی رودخانه ها، در صورتی که خسارتی متوجه کشاورزان شده است، به دلیل تصرف بستر و حریم رودخانه توسط این گروه از کشاورزان علیرغم اخطارهای مکرر بوده است.

او عدم وجود آبخوان زیرزمینی، عدم وجود اراضی مسطح برای تغذیه سیلاب به منظور تقویت آبهای زیرزمینی منطقه و همچنین عدم اجرای سدهای مطالعه شده قبلی را از عمده دلایل عدم امکان استفاده بهینه از سیلاب های رها شده از سد شیرین دره ذکر کرد.

او همچنین به عدم امکان انتقال سیلاب به خطوط انتقال آب کشاورزی اشاره کرد و گفت: هدایت سیلاب به خط انتقال کشاورزی با توجه به حجم بالای رسوبات سیلاب، طبعاً مشکلات فنی متعددی را برای خط انتقال ایجاد می کند و به فرض ذخیره سازی آب غیر سیلابی در لوله ها در مجموع نیز حجم آب زیادی در خط انتقال ذخیره نخواهد شد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی همچنین گفت : رها سازی آب سد سیرین دره و سایر سدهای استان با هدف ظرفیت سازی برای مهار و کنترل سیلابهای احتمالی پس از هماهنگی با مسئولان محلی و در نظر گرفتن مسیر جایگزین در زمان رها سازی سدها انجام گرفته است .

سد شیرین دره در 65 کیلومتری  شمال غریی مرکز استان خراسان شمالی و بر روی رودخانه شیرین دره یکی از سرشاخه های رود اترک برای کنترل و مهار سیلابهای مخرب ، تامین آب شرب شهر بجنورد و روستا های مسیر، تامین آب مورد نیاز صنایع و بهبود و توسعه کشاورزی پنج هزار و 257 هکتار از زمینهای پایین دست ساخته شده است. 

کد خبر: 597
  تاریخ خبر : 31 اردیبهشت 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 1 خرداد 1398
 مدیر روابط عمومی
 1394
سایتـــ های مرتبطـ